Potez 633 B2 Grec
Το Potez 630 και τα παράγωγά του υπήρξαν μια οικογένεια δικινητήριων αεροσκαφών, που αναπτύχθηκαν για τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία στα τέλη της δεκαετίας του 1930. Ο σχεδιασμός του αεροσκάφους αυτού ήταν σύγχρονος του Βρετανικού Bristol Blenheim και του Γερμανικού Messerschmitt Bf 110.
Το Potez 630 ήταν ένα δικινητήριο μονοπλάνο, πλήρως μεταλλικό, τριθέσιο, με επαρκώς αεροδυναμικές γραμμές και δίδυμους ουραίους σταθεροποιητές. Το επίμηκες κουβούκλιο φιλοξενούσε τον πιλότο, έναν παρατηρητή ή διοικητή που επέβαινε στο αεροσκάφος μόνο εφόσον απαιτούνταν από τη φύση της αποστολής και έναν οπίσθιο πολυβολητή που επάνδρωνε ένα μονό, ευκίνητο, ελαφρύ πολυβόλο.
Το αρχικό Potez 630 κατασκευάστηκε για να ανταποκριθεί στις προδιαγραφές του Γαλλικού διαγωνισμού του 1934 για ένα βαρύ μαχητικό, που οδήγησε και στη δημιουργία της επιτυχημένης σειράς επιθετικών αεροσκαφών Breguet 690. Το πρωτότυπο έκανε την παρθενική του πτήση στα 1936 και επέδειξε εξαιρετικές πτητικές αρετές.
Το Potez 630 ήταν ένα δικινητήριο μονοπλάνο, πλήρως μεταλλικό, τριθέσιο, με επαρκώς αεροδυναμικές γραμμές και δίδυμους ουραίους σταθεροποιητές. Το επίμηκες κουβούκλιο φιλοξενούσε τον πιλότο, έναν παρατηρητή ή διοικητή που επέβαινε στο αεροσκάφος μόνο εφόσον απαιτούνταν από τη φύση της αποστολής και έναν οπίσθιο πολυβολητή που επάνδρωνε ένα μονό, ευκίνητο, ελαφρύ πολυβόλο.
Ο κινητήρας του Potez 630 αποδείχθηκε τόσο προβληματικός που οι περισσότερες μονάδες το είχαν ήδη αντικαταστήσει με Potez 631 πριν καν αρχίσει ο πόλεμος. Το τελευταίο ήταν ένα αναποτελεσματικό καταδιωκτικό, πιο αργοκίνητο από ορισμένα Γερμανικά βομβαρδιστικά και κατά 130 km/h. Η μοναδική υπηρεσιακή αποστολή του Potez 633 με την Armée de l'Air στην Ευρώπη έλαβε χώρα στις 20 Μαΐου 1940, όταν αεροσκάφη από δύο μονάδες ανέλαβαν μια επιχείρηση κοντά στο Arras. Δύο ημέρες αργότερα, αποσύρθηκαν όλα από την ενεργό δράση. Κάποια Potez 633, που εξήχθησαν στην Ελλάδα και στη Ρουμανία είχαν πολύ εκτενέστερη υπηρεσιακή χρήση. Οι Ρουμάνοι τα αξιοποίησαν κατά των Σοβιετικών και οι Έλληνες κατά των Ιταλών. Ένας μικρός αριθμός από Potez 633 που αρχικά προορίζονταν για την Κίνα, κατασχέθηκε από τη Γαλλική αποικιακή διοίκηση στην Ινδοκίνα και γνώρισε περιορισμένη χρήση κατά το σύντομο Γαλλο-Ταϊλανδικό Πόλεμο στις αρχές του 1941.
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία παρήγγειλε 24 βομβαρδιστικών Potez 633 B2 Grec τον Ιανουάριο του 1938, με προθεσμία παράδοσης ενός έτους. Τελικά παραδόθηκαν 13 αεροσκάφη από τα οποία το ένα καταστράφηκε με γαλλικό πλήρωμα στην Τανάγρα κατά την πτήση παράδοσης. Τα υπόλοιπα 11 κατασχέθηκαν από τους Γάλλους με την έκρηξη του πολέμου.
Τα ελληνικά Potez 633 είχαν διαμόρφωση βομβαρδιστικού εκτός από ένα το οποίο παραδόθηκε ως φωτογραφικό. Ο εξοπλισμός τους περιλάμβανε έλικες με υδραυλικά μεταβαλλόμενο βήμα, ασύρματο F.R., περισκοπικό σκοπευτικό βομβαρδισμού τύπου Bronzavia, σκόπευτρο OPL 36 για το χειριστή σταθερού πολυβόλου και φορείς GPU για 4 ή 2 βόμβες. Στις αρχές του 1941 τα Potez 633 ήταν βαμμένα με την τυπική παραλλαγή Dark Green / Light Earth / Light Blue. Τα εθνόσημα ήταν βαμμένα στην άτρακτο και στις κάτω επιφάνειες των πτερύγων. Έλαβαν μέρος στις επιχειρήσεις του 1940 - 1941 με την 31 ΜΒ μέχρι την οριστική καθήλωσή τους λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Περιγραφή |
|
Αποστολή Πλήρωμα
Κατασκευαστής Σχεδιαστής |
Καταδιωκτικό 3 . (Πιλότος – Παρατηρητής & Πυροβολητής) CNCAN Louis Caroller & Andre Delaruelle |
Διαστάσεις |
|
Μήκος Εκπέτασμα Ύψος Επιφάνεια πτέρυγας |
11,07m 16,00m 3,62m 32,70m² |
Βάρος |
|
Μέγιστο Κένο |
4.530 kg 2.450 Kg |
Πηγή ισχύος |
|
Κινητήρες |
Δύο αστεροειδείς Gnome-Rhône 14M-4/5 των 700 hp |
Επιδόσεις |
|
Μέγιστη ταχύτητα |
393 km/h στο επίπεδο της θάλασσας, 439 km/h στα 4200 m |
Αυτονομία |
1.300 χλμ |
Μέγιστο ύψος |
8.500m βαθμός ανόδου 500m/min |
Οπλισμός |
|
Πυροβόλα |
3 πολυβόλα MAC 1934 των 7,5 mm (σταθερό εμπρόσθιο, σταθερό οπίσθιο και κινητό οπίσθιο ) |
Φορτίο βομβών 8 x 60 kg εσωτερικά και 4 x 60 kg εξωτερικά ή 2 x 220 kg σε εξωτερικούς μεταφορείς. |